DOBRA PRAKTYKA PEDAGOGICZNA III

DOBRA  PRAKTYKA  PEDAGOGICZNA

 Nazwa i adres placówki

Przedszkole nr8

  1. Wierzbowa 8

42-400 Zawiercie

e-mail

przedszkolenr8@onet.pl

telefon

326722335

 Imię i nazwisko dyrektora placówki

mgr Krystyna Koczur

 Imię i nazwisko autorek pomysłu

mgr Wanda Bochenkiewicz

mgr Elżbieta Opuchlik

mgr Katarzyna Celejowska

 Temat pomysłu:

,,Podaj rękę starszy przyjacielu – do zabawy spieszmy się”

 Rzeczowy opis realizacji pomysłu

Nauczycielki zostały zainspirowane przez panią Dyrektor Krystynę Koczur, która nawiązała współpracę z Fundacją Jolanty Kwaśniewskiej ,,Porozumienie bez barier” i Firmą szkoleniową ,,Edu-Tera”, które realizują program ,,Oswajanie starości”. Program dedykowany jest dyrektorom, nauczycielom, seniorom, rodzicom oraz dzieciom przedszkolnym. Zostało zorganizowane szkolenie w ramach fundacyjnego programu ,,Starość zaczyna się już…w przedszkolu”, wpisujące się w profilaktykę starzenia się i włączanie seniorów w życie ich wnuków a naszych przedszkolaków. Cel jest szczytny więc postanowiłyśmy przystąpić do projektu, który wydał nam się ciekawy i realizujący bardzo ważne aspekty w wychowaniu dzieci – szacunek i zrozumienie dla osób starszych, tolerancję, akceptację, empatię i integrację z bliskimi, jak również korzystanie z ponad czasowych wartości, których brakuje młodym i młodszym.

Naszym podstawowym celem podczas realizacji programu jest włączenie seniorów w życie ich wnuków, zauważanie i korzystanie przez dzieci z ponadczasowych wartości takich jak: prawda, szacunek, uczynność, opiekuńczość, miłość. Chciałybyśmy wzbudzić w młodym pokoleniu właściwe postawy wobec starości i przywrócić jej godność oraz właściwe miejsce w rodzinie. Chcemy pokazywać osoby starsze przez pryzmat ich doświadczeń i kompetencji, chcemy zmniejszyć ,,bariery międzypokoleniowe”.

Realizację projektu rozpoczęłyśmy się w kwietniu 2015r. napisaniem planu działań edukacyjnych do programu i kontynuujemy go do chwili obecnej. Projekt zaplanowałyśmy do czerwca 2016r. Ale już widzimy, że będzie nam towarzyszył przez następne miesiące i lata szkolne.

Zaangażowani do tej pory zostali pracownicy Firmy Asocjacyjno Edukacyjno-Terapeyutycznej Edu-Tera, Babcie i Dziadkowie naszych przedszkolaków, seniorzy z okolic naszego przedszkola, zespóły Kół Gospodyń Wiejskich z  Kromołowa,  Rokitna-Szlacheckiego, Niegowonic, Ciągowic, nauczycielka Religii, Wodzirej prowadzący bal karnawałowy, pracownicy i pensjonariusze Domu Pomocy Społecznej w Zawierciu, ratownicy WOPR, nauczyciel i uczniowie Zespołu Szkół im. R. Gostkowskiego w Łazach, nauczycielki uczestniczące w projekcie;

Zaangażowane środki materialne to: serduszka, kwiatuszki i wierszyki dla seniorów, pomoce dydaktyczne podczas uroczystości i warsztatów szkoleniowych – ilustracje, sprzęt nagłaśniający, suszki i rośliny konieczne do wykonania palm wielkanocnych, rekwizyty konieczne podczas balu karnawałowego i podczas zajęć dotyczących zasad udzielania pierwszej pomocy oraz stosowania zasad bezpieczeństwa i inne.

Procesy to wszystkie podejmowane działania wymienione w punkcie o zaangażowanych środkach osobowych i materialnych czyli szkolenie, obchody Święta Babci i Dziadka, wspólne zabawy i czytanie bajek przez  najstarszych członków naszych rodzin, rozdawanie serduszek i kwiatów starszym mieszkańcom naszego osiedla, zorganizowanie Wiosennego Koncertu Piosenki Ludowej dla Babć i Dziadków, wspólne robienie palm wielkanocnych, zorganizowanie zajęcia z języka angielskiego wspólnego dla Babci, Dziadka i wnuczka, występy w Domu Pomocy Społecznej w Zawierciu dla jego mieszkańców, wycieczka do Planetarium, warsztaty szkoleniowe ,,Bezpieczni z Babcią i Dziadkiem” i inne.

 Wymierne efekty, rezultaty, następstwa i skutki pomysłu

Na podstawie rozmów z dziećmi, Babciami i Dziadkami oraz przypadkowo spotkanymi seniorami  podczas akcji ,,Serduszko i Kwiatek dla seniora i seniorki” a także na podstawie obserwacji zachowań wymienionych osób i zachowań dzieci wobec osób starszych stwierdzono efekty pomysłu:

-miłe zaskoczenie, zadowolenie, radość, uśmiech i słowa aprobaty u osób obdarowanych serduszkami i kwiatkami;

-zainteresowanie Babć i Dziadków organizowanymi warsztatami, zabawami, zajęciami, uroczystościami, koncertami, wycieczkami i liczne przybywanie oraz współpraca i zadowolenie podczas tych przedsięwzięć – żarty, śmiech, dowcipy;

-duża radość dzieci i zaangażowanie podczas wspólnej pracy i zabawy ze swoimi bliskimi oraz chęć pochwalenia się zdolnościami i zainteresowaniami Babć i Dziadków, radość z możliwości docenienia najbliższych, zadowolenie z możliwości występowania przed ludźmi starszymi i chorymi;

Myślę jednak, że najbardziej będzie to procentowało w przyszłości jeżeli wychowamy pokolenie szanujące ludzi starszych i chorych, mające właściwe nastawienie do wieku i choroby, oswojone ze starością i z właściwym punktem spojrzenia na doświadczenie i kompetencje osób starszych i chorych.

 Wnioski

  1. Realizacja założeń projektu ,,Starość zaczyna się już…w przedszkolu” jest istotnym elementem w procesie wychowania pokolenia empatycznego, szanującego wiek dojrzały i chorobę
  2. Małe dzieci powinny znać wartości, które przekazują mu nie tylko Rodzice ale także Dziadkowie i Babcie, powinny znać swoje korzenie i mieć swoją rodzinną historię, gdyż pozwala to pozytywnie widzieć świat i mieć niezłomne zasady moralne szanujące każdego człowieka

 Plany dotyczące pomysłu

Systematyczne angażowanie Babć, Dziadków i innych seniorów do wydarzeń przedszkolnych, współpraca z pracownikami Domu Pomocy Społecznej w Zawierciu – organizowanie występów, obdarowywanie ich drobnymi  upominkami, współpraca z Uniwersytetem III wieku w Zawierciu – warsztaty plastyczne, spotkania z bajką, zapraszanie na uroczystości przedszkolne, organizowanie akcji promujących przedszkole w najbliższej okolicy i sprawiających, że pamiętamy o seniorach.

 Uzasadnienie – dlaczego pomysł warto naśladować?

Pomysł jest warty naśladowania gdyż uczy i wychowuje oraz pielęgnuje wartości rodzinne, wpaja podstawowe zasady moralne, które powinny być kultywowane wśród dzieci, rozwija zrozumienie, akceptacje i tolerancję dla innych i słabszych, uczy empatii i umiejętności zrozumienia dla uczuć i odczuć drugiej osoby, pozwala oswoić się ze starością i chorobą, integruje rodzinę, wzbudza szacunek dla starości, pozwala dzieciom poznać ich historię i tożsamość, ich miejsce na ziemi wśród najbliższych

 Przeszkody, które trzeba pokonać

W zasadzie nie widzimy przeszkód, należy jedynie podejść z uśmiechem i serdecznością do osób starszych, wzbudzając ich zaufanie i zainteresowanie tematem, angażować je w życie przedszkola bez nacisku i pozwolić im działać w ulubionych dziedzinach – czy to będą zajęcia plastyczne, czy eksponowanie umiejętności muzycznych, czy wspólne zabawy, wycieczki i spacery lub muzykowanie.

 Błędy, których należy unikać

Zbytnia natarczywość w działaniu, narzucanie swojej woli, zbyt częste angażowanie tych samych seniorów, działanie wbrew woli zainteresowanych.

Imienne podpisy autorek pomysłu oraz dyrektora placówki

Krystyna Koczur – dyrektor przedszkola/nauczyciel

Wanda Bochenkiewicz – nauczyciel/wychowawca

Elżbieta Opuchlik – nauczyciel/wychowawca

Katarzyna Celejowska – nauczyciel/wychowawca