KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA NR8 W ZAWIERCIU
na rok szkolny 2020/2021
Koncepcja pracy oparta jest na celach i zadaniach ujętych w aktach prawnych:
,,Ustawa o systemie oświaty” oraz w aktach wykonawczych do ustawy:
- ,,Podstawa programowa wychowania przedszkolnego”
- ,,Statut Przedszkola”.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie MEN z dnia 23 sierpnia 2019r., w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. poz. 1627).
- Ustawa z 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020r. poz. 910, 1378)
- Rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształ-cenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przys-posabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2018r. poz. 1679)
- Statut Przedszkola nr 8 w Zawierciu.
Opracowanie ,,Koncepcji pracy przedszkola” poprzedzone zostało diagnozą dotychczasowej działalności placówki i analizą oczekiwań rodziców, jakim powinno sprostać przedszkole. Tworząc koncepcję pracy uwzględniono potrzeby środowiska lokalnego, możliwości kadrowe i bazowe przedszkola. Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były wymagania wobec edukacji przedszkolnej i samoocena dokonana w oparciu o obserwacje, analizę dokumentów, wywiady, ankiety.
,, Wszystko, co naprawdę trzeba wiedzieć,
nauczyłem się w przedszkolu-
o tym, jak żyć, co robić, współżyć z innymi,
patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć
i wyobrażać sobie lepszy świat.”
Robert Fulghum
INFORMACJE O NASZYM PRZEDSZKOLU
Przedszkole nr 8 w Zawierciu zlokalizowane jest przy ulicy Wierzbowej 8.
Rozpoczęło swoją działalność 1 października 1954r. Przez wiele lat było przedszkolem ćwiczeń, gdzie młodzi nauczyciele zdobywali umiejętności i doświadczenie. Od 1993 r. do 2006 r. w przedszkolu miał siedzibę gabinet metodyczny doradcy wychowania przedszkolnego. W przedszkolu systematycznie odbywały się szkolenia dla nauczycieli z miasta i powiatu. Na terenie naszego przedszkola odbywały się spotkania i konsultacje metodyczne, prężnie działała grupa wsparcia ,,Kreatywny nauczyciel”.
Od 2013 roku nasze przedszkole ponownie daje możliwość studentom wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego, kierowanym z Uczelni Wyższych (Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Akademii Jana Długosza w Częstochowie, Śląskiej Wyższej Szkoły Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka w Katowicach), odbywania praktyk pod kierunkiem wykwalifikowanych i doświadczonych nauczycieli naszego przedszkola.
W roku szkolnym 2020/2021 w naszym przedszkolu bawi się, uczy i spędza czas 121 dzieci. Mamy 4 oddziały liczące po 25 dzieci, w wieku od 3 do 6 lat i 1 oddział liczący 21 dzieci 3 – letnich. Od wielu lat liczba chętnych dzieci jest większa od oferowanej liczby miejsc w przedszkolu. Kadra pedagogiczna liczy 10 nauczycieli w tym 6 dyplomowanych, 2 mianowanych i 2 kontraktowych. Nauczycielki mają wyższe wykształcenie pedagogiczne, odpowiednio wysokie kwalifikacje i są przygotowane merytorycznie do pracy z dziećmi, mając wieloletni staż pracy w zawodzie a swoje umiejętności i kompetencje stale podnoszą na wszelkiego rodzaju szkoleniach i innych formach doskonalenia zawodowego.
Dużą wagę przywiązujemy do estetycznego wystroju pomieszczeń oraz otoczenia placówki. W naszym przedszkolu dzieci czują się bezpiecznie – sale są przestronne, jasne i dobrze wyposażone. Meble i sprzęt dostosowany jest do wzrostu i wieku dzieci. Każda grupa ma do dyspozycji własną salę zabaw, zaplecze dydaktyczne, toaletę z wyposażeniem dostosowanym do wzrostu i wieku dzieci. W salach odbywają się nie tylko zajęcia ruchowe, ale również imprezy okolicznościowe i spotkania z ciekawymi ludźmi. Ponadto w roku szkolnym 2019/2020 otworzono w przedszkolu Gabinet Logopedyczny, dzięki któremu wykwalifikowany logopeda może prowadzić diagnozę logopedyczną naszych dzieci i pracować z tymi, które wymagają dodatkowych ćwiczeń w tym zakresie. Przedszkole otoczone jest przestronnym i funkcjonalnym ogrodem posiadającym różnorodną roślinność, która w słoneczne dni zapewnia bawiącym się dzieciom cień. Zazielenienie ogrodu i wzbogacenie go o nową roślinność oraz skalniak z górką zjazdową i schodkami do wspinania, było możliwe dzięki uzyskaniu przez 3 nauczycielki naszego przedszkola funduszy unijnych w ramach projektu Eco-Lokalnie pod nazwą ,,Rekultywacja terenu i odnowienie zieleni na terenie ogrodu przedszkolnego” oraz ,,Wykonanie skalniaka obsadzonego kolekcją roślin sucholubnych”.
W ogrodzie przedszkolnym zlokalizowany jest plac zabaw wyposażony w kolorowe i nowoczesne urządzenia rekreacyjne służące dzieciom do zabaw i ćwiczeń na świeżym powietrzu, który jest sukcesywnie doposażany. Budynek i ogród przedszkolny jest ogrodzony i zapewnia bezpieczeństwo naszym wychowankom. Budynek objęty jest monitoringiem.
Przedszkole działa w godzinach 6.00 – 16.30, a nieodpłatne zajęcia opiekuńczo-wychowawczo – dydaktyczne w zakresie wychowania przedszkolnego w wymiarze 5 godzin odbywają się w godz. 8.30 – 13.30. Od 1 września 2020r. w każdej grupie wiekowej odbywają się bezpłatne zajęcia z języka angielskiego i niemieckiego. Pozostały czas pobytu dzieci regulują odrębne przepisy.
Ramowy rozkład dnia ułożony jest zgodnie z zaleceniami nowej podstawy programowej z 2017r. i przewiduje następujące formy aktywności dziecka:
-
dobrze zorganizowana zabawa zarówno w budynku przedszkola, jak i w ogrodzie przedszkolnym, na świeżym powietrzu jako element codziennej pracy;
-
organizacja zajęć wspierających rozwój dziecka poprzez wykorzystanie każdego momentu i sytuacji podczas pobytu dziecka w przedszkolu;
-
organizacja zajęć kierowanych – branie pod uwagę możliwości dzieci, ich oczekiwań poznawczych i potrzeb wyrażania swoich stanów emocjonalnych oraz komunikacji i chęci zabawy
-
zabawa samodzielna pod okiem nauczycielki tworząca pole doświadczeń rozwojowych, budujących dojrzałość szkolną
-
czas spożywania posiłków, czas przeznaczony no odpoczynek, ubieranie i rozbieranie się, uroczystości przedszkolne i wycieczki
Nasze przedszkole to placówka z pięknymi tradycjami, wychowała już kilka pokoleń, z których jesteśmy bardzo dumni. 11 czerwca 2015r. odbyła się w przedszkolu Uroczystość 60–lecia jego istnienia. Jubileusz zaszczycili swoją obecnością – Starosta Powiatu Zawierciańskiego, Wicestarosta i Skarbnik Starostwa, burmistrz miasta Czeladzi, byli pracownicy przedszkola, Rodzice i dzieci. Z okazji tak pięknego Jubileuszu na ręce pani Dyrektor wpłynęły listy gratulacyjne od:
- Posła na Sejm Rzeczpospolitej Polskiej – Anny Nemś
- Posła na Sejm Rzeczpospolitej Polskiej – Piotra van der Coghen
- Senatora Rzeczpospolitej Polskiej – Zbigniewa Meres
- Wicemarszałka Wojewody Śląskiego – Stanisława Dąbrowa
- Starosty Zawierciańskiego – Krzysztofa Wrona
W naszym przedszkolu zapewniamy dobrą opiekę i naukę w atmosferze akceptacji. Wspomagamy rozwój dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami, tworzymy przyjazną i serdeczną atmosferę. Każde dziecko traktujemy indywidualnie i podmiotowo. Przygotowujemy je do przeżywania sukcesu i do radzenia sobie z porażkami. Dbamy o zdrowie i bezpieczeństwo naszych dzieci. Jesteśmy otwarci na współpracę z rodzicami. W naszym przedszkolu podejmujemy działania, które pomagają zminimalizować stres dzieci nowo przyjętych. Prowadzimy działania wychowawcze, profilaktyczne, proekologiczne i prozdrowotne, które oparte są m.in. na programach opracowanych przez nauczycielki naszego przedszkola.
Zapewniamy i organizujemy dzieciom różnorodne wycieczki i spacery krajoznawcze, zajęcia w formie warsztatów i doświadczeń prowadzonych przez fizyków i chemików, zajęcia ruchowe prowadzone przez trenerów tańca, organizujemy i przedstawiamy spektakle teatralne. Nawiązujemy więzi między pokoleniowe i organizujemy wycieczki, spotkania, spacery, wspólne zajęcia i zabawy z Babciami i Dziadkami. Staramy się aby każdy dzień spędzony w przedszkolu był ciekawy, pełen wrażeń a dzieci były zadowolone, uśmiechnięte i otwarte na nowe doświadczenia, na zdobywanie nowych umiejętności i nowej wiedzy.
SPECYFIKA NASZEGO PRZEDSZKOLA
Spośród wszystkich działań przedszkola jedno jest specyficzne, wyróżniające placówkę w środowisku lokalnym. To działanie skoncentrowane na wychowawczym obcowaniu dzieci z dziełami literatury pięknej. Jako placówka posiadająca swoją nazwę – „Bajkoludki”, a także logo i hymn związany z nazwą, organizujemy wiele akcji i imprez, które budzą motywację czytelniczą, przygotowują dziecko do tego, aby w przyszłości stało się czytelnikiem dojrzałym, zdolnym świadomie wybierać i oceniać książkę, aby mogło obcować z dziełem literackim w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy. Rozwijając wrażliwość estetyczną i artystyczną dziecka, wyzwalając jego twórcze postawy i rozwój intelektualny jesteśmy corocznym organizatorem miejskiego, między-przedszkolnego konkursu czytelniczego.
Prowadząc korespondencję urzędową wykorzystujemy i posługujemy się własnym logiem. Uroczystości przedszkolne rozpoczynamy hymnem przedszkolnym.
SYSTEM WARTOŚCI W NASZYM PRZEDSZKOLU
- Dbałość o zdrowie, poczucie bezpieczeństwa oraz życzliwą atmosferę.
- Wszechstronny i harmonijny rozwój dzieci.
- Wrażliwość na potrzeby ludzi starszych i chorych.
- Rozwijanie kreatywnego myślenia i twórczego działania.
- Poszanowanie tradycji rodzinnych, narodowych i lokalnych.
- Stosowane zasad kulturalnego zachowania się i zgodnego współdziałania.
- Wprowadzanie dziecka w świat wartości – piękno, dobro, prawda i miłość
WIZJA PRZEDSZKOLA
PRZEDSZKOLE PROMUJE WARTOŚCI LITERATURY DLA DZIECI, JEST OTWARTE NA POTRZEBY DZIECI I RODZICÓW.
Przedszkole jest pierwszym ogniwem w łańcuchu oświaty. To miejsce stworzone dla małego człowieka, w którym jest bezpiecznie, radośnie. Jest to miejsce do zabawy, nauki, zdobywania wiedzy i poznawania świata. Naszym największym dobrem jest dobro dziecka, które przygotowujemy do pierwszego etapu nauki w szkole, do podjęcia nauki czytania i pisania, do radzenia sobie z trudnościami. Stwarzamy każdemu dziecku szansę rozwoju na miarę jego możliwości. Pragniemy w każdym dziecku rozbudzać ciekawość świata, spostrzegawczość, wrażliwość, troszczymy się o jego rozwój emocjonalny oraz zdrowe nawyki żywieniowe, kształtowane od najmłodszych lat. Wychowujemy dzieci szczęśliwe, zdrowe emocjonalnie, z bogatą wyobraźnią, zdolne do umiejętnego wyrażania własnych emocji, uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje innych oraz gotowe szukać ciekawych rozwiązań.
Pragniemy by rodzice byli partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
Jako placówka oświatowa uwzględniamy potrzeby środowiska lokalnego.
MISJA PRZEDSZKOLA
NASZE PRZEDSZKOLE TO BEZPIECZNE, TWÓRCZE MIEJSCE A DZIECKO ROZWIJA SIĘ U NAS POPRZEZ ZABAWĘ I CIEKAWE ZAJĘCIA.
1. Priorytetem naszej działalności jest wspieranie rozwoju i edukacji w zależności od indywidualnych potrzeb fizycznych, psychicznych i umysłowych dziecka oraz jego możliwości i predyspozycji intelektualnych. Podążamy za indywidualnym tempem rozwoju dziecka a powyższe działania zmierzają do osiągnięcia przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole.
2. Zapewniamy wychowankom – bezpieczeństwo, akceptację i poszanowanie praw.
3. Doskonalimy jakość pracy przedszkola poprzez ścisłą współpracę z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym, poszukujemy nowatorskich metod pracy z dziećmi, rozwijamy się zawodowo oraz promujemy placówkę.
4. Stwarzamy przyjazną, domową atmosferę oraz zapewniamy optymalne warunki do rozwijania osobowości dzieci, wspieramy je w rozwijaniu zdolności i zainteresowań.
5. Wprowadzamy dziecko w świat wartości uniwersalnych: piękna, dobra, prawdy i miłości, pośredniczymy w przyswajaniu norm postępowania etycznego.
6. Kształtujemy i rozwijamy postawy twórcze swoich wychowanków, stosujemy metody aktywne i techniki rozwijania twórczego myślenia.
7. Wykorzystujemy naturalną potrzebę działania i ruchu, stwarzając takie sytuacje, które skłonią dziecko do wyrażania swoich przeżyć i uczuć.
8. Uczymy tolerancji, akceptacji i poszanowania odmienności każdego człowieka.
9. Umożliwiamy wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom.
10. Wychowujemy dzieci aktywne, wrażliwe, samodzielne, radzące sobie w trudnych sytuacjach – wspieramy w dążeniu do samodzielności i niezależności.
11. Oferujemy pomoc psychologiczną, logopedyczną, korekcyjno – kompensacyjną.
PRAGNIEMY DOSKONALIĆ JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA POPRZEZ ROZPATRYWANIE POTRZEB ŚRODOWISKA ORAZ POSZUKIWANIE NOWATORSKICH METOD PRACY Z DZIECKIEM.
Cele główne
Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.
- Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
- Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
- Efektywna współpraca z rodzicami wpływa na jakość pracy przedszkola.
Procesy zachodzące w przedszkolu.
- Procesy zachodzące w przedszkolu służą przyjętej koncepcji pracy.
- W przedszkolu dba się o przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
- Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
- Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz swojego i jego rozwoju.
- Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
Zarządzanie przedszkolem:
- Zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie przedszkola.
Cele szczegółowe
1. Zapewnianie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do indywidualnych potrzeb rozwojowych dzieci.
2. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień i kształtowaniu czynności intelektualnych, niezbędnych w codziennym życiu i w dalszej edukacji.
3. Wychowywanie dzieci tak, aby rozróżniały dobro od zła.
4. Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach nowych i trudnych.
5. Rozwijanie umiejętności społecznych zgodnych z normami relacji pomiędzy dzieckiem a dorosłymi oraz pomiędzy dziećmi.
6. Poszerzanie wiedzy o świecie i rozwijanie umiejętności logicznego myślenia oraz prezentowania swoich myśli i opinii.
8. Kształtowanie postaw prozdrowotnych i rozwijanie sprawności fizycznej.
9. Wprowadzanie dzieci w świat sztuki i rozwijanie umiejętności prezentowania obserwowanej rzeczywistości oraz odczuć poprzez różne formy ekspresji artystycznej.
10. Kształtowanie poczucia przynależności społecznej i narodowej.
11. Doskonalenie stylu pracy kadry pedagogicznej.
12. Współpraca z rodzicami, bieżące informacje o postępach i trudnościach dziecka.
13. Współpraca z instytucjami działającymi w środowisku.
JESTEŚMY PRZEDSZKOLEM:
1. Wspierającym wszechstronny i indywidualny rozwój każdego dziecka.
2. Wprowadzającym dziecko w świat wartości etycznych.
3. Zapewniającym warunki dla zachowania zdrowia i bezpieczeństwa dziecka.
4. Gwarantującym rzetelną wiedzę i umiejętności praktyczne.
5. Kształtującym właściwe postawy w stosunku do osób starszych.
6. Integrującym oddziaływania wychowawcze domu i przedszkola.
7. Umacniającym więzi rodzinne poprzez poznawanie i pielęgnowanie tradycji.
8. Kształtującym szacunek do tradycji narodowych i lokalnych.
9. Kształtującym dobre relacje pomiędzy rodzicami oraz społecznością lokalną.
10. Organizującym zajęcia z ciekawymi ludźmi.
11. Dbającym o przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania i współdziałania
W NASZYM PRZEDSZKOLU DZIECKO:
1. Znajduje możliwość indywidualnego rozwoju.
2. Czuje się bezpiecznie.
3. Zdobywa wiedzę – co sprzyja, a co zagraża zdrowiu.
4. Nawiązuje kontakty we wzajemnej akceptacji, życzliwości i zrozumieniu.
5. Rozwija twórczość, aktywność fizyczną, dba o zdrowie psychiczne i fizyczne.
6. Poznaje swoje prawa i obowiązki.
7. Staje się samodzielne.
8. Jest przygotowane do podjęcia nauki w szkole.
9. Ma możliwość udziału w zajęciach promujących aktywny tryb życia.
10. Rozwija swoje umiejętności muzyczne i taneczne.
11. Tworzy muzykę i instrumenty muzyczne, dostrzega piękno muzyki klasycznej
W NASZYM PRZEDSZKOLU RODZICE:
- Rozmawiają z nauczycielem, dyrektorem, dzielą się swoimi spostrzeżeniami
- Są partnerami przy współtworzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz przy zarządzaniu placówką
- Wspierają przedszkole w jego działaniach (prace remontowe, modernizacyjne, współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronną pomoc, służą swoją zawodową wiedzą, oferują pomoc przy organizacji uroczystości, wycieczek itp.)
- Poznają realizowane w przedszkolu plany i programy pracy.
- Otrzymują informację o gotowości szkolnej dziecka.
- Uzyskują informacje i pomoc od specjalistów, o sposobach i możliwościach pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Uczestniczą w zajęciach otwartych i Uroczystościach przedszkolnych.
W NASZYM PRZEDSZKOLU NAUCZYCIEL:
- Jest odpowiedzialny i obowiązkowy.
- Stosuje nowoczesne i niekonwencjonalne metody pracy.
- Zaspokaja u dzieci potrzebę zabawy, organizując różnorodne formy zabawowe i sytuacje edukacyjne, jako podstawową działalność dziecka.
- Podejmuje działania innowacyjne, tworzy programy autorskie dotyczące różnych sfer rozwoju dziecka
- Aktywnie współpracuje z rodzicami, dzieli się wiedzą i doświadczeniem.
- Jest twórczy, poszukujący, podnoszący kwalifikacje zawodowe poprzez uczestniczenie w kursach, szkoleniach i studiach podyplomowych.
- Propaguje aktywny wypoczynek – wycieczki, spacery, rajdy piesze i rowerowe
- Zaspokaja u dzieci potrzebę ruchu poprzez codzienne organizowanie ciekawych zabaw, zajęć ruchowych, zabaw w ogrodzie przedszkolnym i spacerów.
- Zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo w trakcie zabaw i zajęć organizowanych w sali i na powietrzu.
- Pozyskuje i poszukuje sympatyków oraz partnerów przedszkola.
- Prowadzi obserwację i diagnozę dzieci, wykorzystywaną do doboru metod wychowawczych i dydaktycznych, dzięki którym dzieci rozwijają się indywidualnym tempem i zgodnie z własnym potencjałem.
- Proponuje rodzicom nowe formy współpracy.
- Współpracuje z organizacjami , instytucjami i środowiskiem lokalnym.
- Aktywnie realizuje zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych placówki, korzysta z osiągnięć współczesnej techniki.
W NASZYM PRZEDSZKOLU PRACOWNICY:
- Dbają o ład i porządek w pomieszczeniach przedszkola oraz na terenie ogrodu.
- Przygotowują posiłki zgodnie z opracowanym jadłospisem dbając o estetykę ich przyrządzania i podawania.
- Pomagają nauczycielkom podczas czynności organizacyjno – porządkowych.
- Opracowują jadłospis na zasadach racjonalnego żywienia.
Obowiązującym programem wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2020/2021 – dla wszystkich grup wiekowych w naszym przedszkolu jest program wychowania przedszkolnego wspomagający rozwój aktywności dzieci w wieku 3-6 lat ,,Żyrafa Ola i przyjaciele” autorstwa Małgorzaty Rutkowskiej. Wszystkie treści programowe wplatane są w codzienną pracę z dziećmi i realizowane poprzez różnorodne formy działalności: zajęcia organizowane, zabawy dowolne, dyżury, prace użyteczne, akcje, uroczystości, spotkania, pogadanki, wycieczki, wystawy, pokazy, czynności samoobsługowe itd.
PRACUJEMY W OPARCIU o obowiązującą „Podstawę programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego” i zgodnie z tym dokumentem, na podstawie następujących programów:
- Program adaptacyjny dla dzieci nowo przyjętych ,,Otwarte drzwi”, opracowanie – W.Bochenkiewicz
- Program profilaktyki logopedycznej ,,Pięknie się wysławiam”, opracowanie – M.Kluza
- Program zdrowotny ,,Bajkoludki dbają o zdrowie”, opracowanie A.Kudra, W.Bochenkiewicz
- Program zdrowotny ,,Zdrowo się odżywiamy – owoce warzywa, zjadamy”, opracowanie M.Kluza
- Program edukacji przyrodniczej ,,Mały globtroter”, opracowanie K.Madej
- Program języka angielskiego ,,We sing, we play, we speak!”, opracowanie – K.Celejowska
- Program kółka języka niemieckiego ,,Deutsh im Kindergarten” – niemiecki w przedszkolu, opracowanie – K.Madej
- ,,Kocham dobrego Boga” – ogólnopolski program nauczania religii rzymsko katolickiej nr AZ-04/3 dla przedszkoli, praca zbiorowa
METODY I FORMY PRACY stosowane w przedszkolu oparte są na metodyce wychowania przedszkolnego i zapewniają atrakcyjny, twórczy oraz aktywny sposób na osiąganie celów i sukcesów przez dzieci.
1. Metody czynne:
-
metoda samodzielnych doświadczeń,
-
metoda kierowania własną działalnością dziecka,
-
metoda zadań stawianych dziecku,
-
metoda ćwiczeń utrwalających
2. Metody oglądowe:
-
obserwacja i pokaz,
-
osobisty przykład nauczyciela,
-
udostępnienie sztuki/ dzieła plastyczne, przedstawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne
3. Metody słowne:
-
rozmowy,
-
opowiadania,
-
zagadki, objaśnienia i instrukcje,
-
sposoby społecznego porozumiewania się,
-
metody żywego słowa
4. Metody nowatorskie:
-
metoda kinezjologii edukacyjnej – ,,Ruch naprzemienny” Paula Dennisona,
-
metoda Glenna Domana- ,,Kalifornijska”,
-
metoda ,, Ruchu Rozwijającego” Weroniki Sherborne,
-
metoda ,, Ułatwiania poznania językowego” Bronisława Rocławskiego.
-
pedagogika zabawy KLANZA,
-
gimnastyka ekspresyjna R. Labana,
-
metoda K. Orffa,
-
gimnastyka rytmiczna A. i M. Kniessów,
-
,,Dziecięca matematyka”- metoda E. Gruszczyk- Kolczyńskiej,
-
metody aktywizujące – np. ,, Burza mózgów”
-
aktywne słuchanie muzyki metodą Batti Strauss
INSTYTUCJE Z KTÓRYMI WSPÓŁPRACUJEMY:
- Urząd Miejski w Zawierciu,
- Starostwo Powiatowe w Zawierciu,
- Komenda Powiatowa Policji w Zawierciu,
- Zawodowa Straż Pożarna w Zawierciu,
- Straż Miejska w Zawierciu,
- Przedszkola zawierciańskie,
- Szkoła Podstawowa nr 6 w Zawierciu
- Szkoła Podstawowa nr 9 w Zawierciu
- Miejski Ośrodek Kultury ,,Centrum”
- Biblioteka dla dzieci,
- Księgarnia Edukacyjna,
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
- Miejski Dom Pomocy Społecznej,
- Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna,
- Polski Czerwony Krzyż,
- Media przyjazne przedszkolu
- Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna
- Koła Gospodyń Wiejskich z terenu powiatu zawierciańskiego
- Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
- Zespół Szkół im. prof. Romana Gostkowskiego w Łazach
- Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „Lider” w Zawierciu
- Uczelnie Wyższe (Uniwersytet Śląski w Katowicach, Akademia Jana Długosza w Częstochowie, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka w Katowicach )
- Nadleśnictwo Siewierz
- Regionalny Ośrodek Metodyczno – Edukacyjny Metis w Katowicach
- Centrum Rozwoju Lokalnego w Zawierciu
- Uniwersytet III Wieku w Zawierciu
- Filharmonia Częstochowska
- Studio Tańca i Fitness EU4YA
Celem współpracy z instytucjami jest:
-
rozwijanie zainteresowań i zdolności dzieci,
-
satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
-
kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
-
kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
-
urozmaicanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
-
poszerzanie kontaktów zawodowych,
-
zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego,
-
podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym
-
włączanie się w organizowane przez miasto konkursy i imprezy kulturalne,
-
przekazywanie studentom praktycznych umiejętności zawodowych,
MODEL ABSOLWENTA NASZEGO PRZEDSZKOLA:
-
jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
-
jest aktywny i samodzielny, dba o swoje zdrowie,
-
ma motywację do uczenia się, rozwija swoje talenty,
-
jest twórczy i otwarty na nowe możliwości,
-
jest estetycznie wrażliwy – zna normy i zasady kultury osobistej,
-
przestrzega norm współżycia społecznego,
-
ma pozytywny obraz własnego ,,ja”,
-
ma bogatą wiedzę o środowisku naturalnym, jego zasobach i ochronie,
-
odróżnia dobro od zła, jest tolerancyjny,
-
współpracuje z innymi, zna i respektuje prawa innych,
-
ma umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
STRONA MATERIALNA
Praca dzieci i nauczycieli jest wspierana nowoczesnymi pomocami dydaktycznymi finansowanymi z budżetu przedszkola oraz pozyskanymi od rodziców i sponsorów, z różnorodnych imprez organizowanych przez przedszkole (festyny, kiermasze itd.).
STRONA PROGRAMOWA
Praca wszystkich ukierunkowana jest na dobre wzajemne, stosunki, akceptację, tolerancję i poszanowanie godności dzieci i dorosłych. Każde dziecko (tego wymagające) ma opracowany indywidualny program pracy, oparty na prowadzonych obserwacjach. Systematycznie zmierzamy do podnoszenia poziomu pracy placówki, a tym samym zadowolenia dzieci i rodziców.
KIERUNEK ROZWOJU: promowanie wartości literackich, umuzykalnianie dzieci i wprowadzanie w świat muzyki, uwrażliwianie na jej piękno, rozwijanie umiejętności tanecznych i poczucia rytmu, przy zapewnieniu pełnego bezpieczeństwa i zdrowia dziecka oraz wdrażaniu zachowań prozdrowotnych. Zapewnienie wszechstronnego rozwoju intelektualnego, poprzez poznanie dziecka i ukierunkowanie jego rozwoju – zgodnie z wrodzonym potencjałem i możliwościami. Zdobycie certyfikatu przynależności do wojewódzkiej i ogólnopolskiej sieci szkól promujących zdrowie.
WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI KONCEPCJI – KRYTERIA SUKCESU
- Poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne.
- Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
- Wzrost efektywności pracy nauczyciela, dobra współpraca w zespole.
- Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.
- Zadowolenie rodziców i dobra opinia o działalności przedszkola.
- Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.
- Upowszechnianie wiedzy o działalności przedszkola.
- Prowadzenie skutecznej polityki kadrowej.
- Wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku.
- Wzbogacenie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne, multimedia.
- Współpraca z rodzicami na zasadzie wzajemnego szacunku, dbania o dobro dzieci
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1.Koncepcja pracy przedszkola ma charakter otwarty i może ulegać modyfikacji.
2.Koncepcja pracy jest uzupełnieniem do zadań zawartych w statucie przedszkola.
3.Roczne plany pracy są spójne z Koncepcją.
4.Modyfikacje w koncepcji mogą być dokonane na wniosek dyrektora, rady pedagogicznej oraz rady rodziców,
5.Koncepcję Pracy Przedszkola zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.
Koncepcja Pracy Przedszkola Nr 8 w Zawierciu po modyfikacji obowiązuje od 14.09.2020r.
Modyfikacji przy akceptacji Rady Pedagogicznej dokonała nauczycielka Wanda Bochenkiewicz