STATUT PRZEDSZKOLA NR 8 W ZAWIERCIU
STATUT
Przedszkola Nr 8 w Zawierciu
Spis treści:
- Rozdział i – Postanowienia ogólne
- Rozdział II – Cele i zadania Przedszkola
- Rozdział III- Organy Przedszkola i ich kompetencje
- Rozdział IV – Organizacja pracy Przedszkola
- Rozdział V – Zasady odpłatności za Przedszkole
- Rozdział VI – Nauczyciele i pracownicy Przedszkola
- Rozdział VII –Prawa i obowiązki rodziców
- Rozdział VIII – Prawa i obowiązki dziecka
- Rozdział IX – Przepisy końcowe
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
- 1
- Przedszkole Nr 8 działa na:
1) ustawie – Prawo oświatowe – należy przez to rozumieć ustawę z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.);
2) ustawie o systemie oświaty – należy przez to rozumieć ustawę z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.);
3) rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
4) nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczyciela Przedszkola nr 8 w Zawierciu;
5) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora przedszkola
6) przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole nr 8 w Zawierciu
- Organem prowadzącym przedszkole jest gmina Zawiercie. Siedzibą organu prowadzącego jest Urząd Miasta Zawiercie ul. Leśna 2
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kurator Oświaty w Katowicach
- Siedzibą przedszkola jest budynek Przedszkola Nr 8 wraz z placem przedszkolnym usytuowany w Zawierciu przy ul. Wierzbowej 8
- Przedszkole używa pieczęci podłużnej, kauczukowej w pełnym brzmieniu: Przedszkole Nr 8 ul. Wierzbowa, 42-400 Zawiercie, tel. 32- 6722335, Regon 271511420; NIP 6492020370
- 2
Przedszkole:
1) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
2) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
3) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
- 3
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w przepisach prawa, dążąc w szczególności do:
1) wspomagania całościowego, indywidualnego rozwoju każdego dziecka;
2) udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) tworzenia warunków umożliwiających podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej,
4) zapewnienia opieki dzieciom przebywającym w przedszkolu.
- 4
Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje poprzez:
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez fachową organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
- Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- Wspieranie aktywności dziecka, podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń umożliwiających im ciągłość procesów adaptacji oraz udzielanie pomocy dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Wzmacnianie poczucia wartości, umożliwienie rozwoju indywidualności i oryginalności dziecka oraz rozwijanie potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji, które sprzyjają rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, o sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
- Przygotowanie dziecka do rozumienia własnych emocji i emocji innych, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m. In. Z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych, które budować będą wrażliwość estetyczną dziecka, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka tj. do mowy, zachowania ruchu, środowiska ,ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru i plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania i prezentowania wytworów własnej pracy.
- Współdziałanie z rodzicami, z różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
- Kreowanie wspólne z wymienionymi podmiotami sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa przedszkolna, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze oraz rozwijanie zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
- Systematyczne uzupełnianie realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju- za zgodą rodziców.
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcia nauki w szkole.
- Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami- umożliwiającymi dziecku poznanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- 5
Podstawowe formy działalności dydaktyczno-wychowawczej przedszkola to:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całą grupą we wszystkich sferach rozwoju;
2) zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach;
3) zajęcia rozwojowe organizowane dla dzieci mających trudności w opanowaniu treści podstawy programowej oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci z zaburzeniami rozwojowymi;
4) okazje edukacyjne – stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji, wyboru partnerów;
5) zabawy dowolne oraz spontaniczna działalność dzieci;
6) zajęcia dodatkowe organizowane przy współudziale finansowym rodziców i za ich zgodą;
7) wycieczki, spacery, zabawy w ogrodzie, uroczystości i imprezy.
- 6
- Przedszkole zapewnia pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz wyrównawczo-kompensacyjną dzieciom zgodnie z ich potrzebami.
2.Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana także rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, szkoleń i konsultacji.
- Przedszkole prowadzi współpracę z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.
- 7
1.Przedszkole zapewnia dzieciom stałą opiekę pedagogiczną w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza przedszkolem.
2.Nauczyciel odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci realizując zadania Programu Promocji Zdrowia.
- W przedszkolu realizowane są założenia programu profilaktyczno – wychowawczego.
4.Nauczyciela w jego pracy opiekuńczej, wychowawczej i związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa wspomaga pomoc nauczyciela.
5.Stałą opiekę nad dziećmi w oddziałach pełni nauczyciel i pomoc nauczyciela.
6.Podczas spacerów i zajęć organizowanych poza terenem przedszkola nauczycielom wszystkich grup wiekowych towarzyszy pomoc nauczyciela.
- 8
- Przedszkole zapewnia organizację wycieczek zgodnie z właściwymi przepisami prawa i przyjętym w przedszkolu regulaminem wycieczek.
- Przedszkole organizuje ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków za zgodą i odpłatnością rodziców zgodnie z warunkami ubezpieczenia w PZU.
- 9
- W przedszkolu nie przewiduje się dokonywania jakichkolwiek zabiegów lekarskich ani też samodzielnego podawania farmaceutyków.
- W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka nauczyciel lub dyrektor informuje rodziców o jego stanie, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
- W sytuacjach nagłych pracownicy przedszkola udzielają pomocy przed medycznej oraz zobowiązani są do wezwania pogotowia, z równoczesnym poinformowaniem rodziców- zgodnie z obowiązującym regulaminem pomocy przed medycznej w przedszkolu
- 10
- Rodzice ( opiekunowie prawni) przyprowadzają i odbierają dzieci z przedszkola i są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
- Rodzice ( opiekunowie prawni) osobiście powierzają dziecko nauczycielowi lub osobie pełniącej dyżur w sali zbiorczej. W przeciwnym wypadku żaden pracownik przedszkola nie może ponosić odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie dziecka.
- W godzinach od 6.00 do 8.00 rodzice ( opiekunowie prawni) przyprowadzają dziecko do sali zbiorczej. Wychowawczyni grupy zabiera dzieci do właściwej sali zajęć po przyjściu do przedszkola nauczycielki na kolejną godzinę według harmonogramu pracy.
- Dzieci mogą być przyprowadzane i odbierane przez inne osoby dorosłe upoważnione na piśmie przez rodziców (opiekunów prawnych) , zdolne do podejmowania czynności prawnych. Upoważnienie pozostaje w dokumentacji przedszkola ( może ono być w każdej chwili odwołane lub zmienione).
- Rodzice (opiekunowie prawni) ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odebranego z przedszkola przez osobę przez nich upoważnioną.
- Wydanie dziecka osobie upoważnionej przez rodziców nastąpi po wcześniejszym okazaniu przez tę osobę dowodu osobistego – nauczyciel jest zobowiązany do wylegitymowania tej osoby.
- Nauczyciel powinien wiedzieć, ale także widzieć, kto odbiera dziecko przedszkola.
- Z terenu przedszkola można pozwolić dziecku odejść dopiero wtedy, gdy rodzic ( osoba upoważniona) jest w miejscu pobytu grupy.
- Nauczyciel może odmówić wydania dziecka z przedszkola, w przypadku kiedy zachowanie rodzica ( opiekuna prawnego) wskazuje na spożycie alkoholu lub środków odurzających lub odbierający dziecko zachowuje się agresywnie. W takich przypadkach personel przedszkola ma obowiązek zatrzymania dziecka do czasu wyjaśnienia sprawy.
- Niepokojące zachowanie rodzica (np. będącego pod wpływem alkoholu) zobowiązuje nauczyciela do skontaktowania się z drugim rodzicem (opiekunem prawnym) lub z osobą upoważnioną przez rodziców. O zaistniałej sytuacji nauczyciel bezwzględnie powiadamia dyrektora lub jego zastępcę.
- W razie nieodebrania dziecka w ustalonym czasie nauczyciel zapewnia mu opiekę i próbuje nawiązać kontakt z rodzicami.
- W przypadku gdy nie można porozumieć się z rodzicami, nauczyciel zawiadamia dyrektora placówki a następnie policję.
- O ograniczeniu lub pozbawieniu władzy rodzicielskiej nad dzieckiem ( na podstawie wyroku sądowego) – jednego z rodziców lub obojga – dyrektor placówki musi być powiadomiony niezwłocznie przez osobę sprawująca opiekę zastępcza.
Rozdział 3
Organy przedszkola i ich kompetencje
- 11
1) dyrektor przedszkola;
2) rada pedagogiczna;
3) rada rodziców.
Rada pedagogiczna i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.
- 12
- Dyrektora przedszkola powołuje i odwołuje organ prowadzący zgodnie z odrębnymi przepisami.
- W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go nauczyciel tego przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący.
- 13
- Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola oraz reprezentuje je na zewnątrz, a w szczególności:
1) sprawuje nadzór pedagogiczny, w tym:
- a) opracowuje roczny plan nadzoru pedagogicznego,
- b) prowadzi hospitacje zajęć dydaktycznych oraz bieżącą kontrolę pracy nauczycieli,
- c) gromadzi informacje o pracy nauczycieli,
- d) dokonuje oceny pracy nauczycieli zgodnie z odrębnymi przepisami;
2) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
3) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
4) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
5) wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości ich pracy;
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i radę rodziców, ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
7) przyjmuje oraz rozpatruje skargi i wnioski zgodnie z przyjętą w przedszkolu procedurą, z wyjątkiem skarg złożonych na dyrektora przedszkola;
8) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
9) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
10) realizuje zadania zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej podjętymi w ramach jej kompetencji oraz umożliwia współdziałanie i współpracę organów przedszkola.
- realizuje zalecenia, wskazówki i uwagi ustalone przez organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- 14
- W przedszkolu działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor przedszkola oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu. W zebraniach rady z głosem doradczym mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane. Podstawowym dokumentem działalności rady pedagogicznej jest księga protokołów.
- Członkowie rady pedagogicznej zobowiązani są do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
- 15
- W przedszkolu działa rada rodziców stanowiąca reprezentację ogółu rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Członkowie rady rodziców wybierani są w tajnych wyborach na pierwszym zebraniu ogólnym w roku szkolnym, po trzech przedstawicieli z każdego oddziału.
- Rada rodziców działa w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
- 16
- Organy przedszkola współdziałają ze sobą w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci i podnoszenia jakości pracy przedszkola.
- Organy przedszkola zapewniają bieżącą informację pomiędzy sobą poprzez:
1) organizowanie wspólnych posiedzeń;
2) wzajemne zapraszanie przedstawicieli poszczególnych organów na spotkania;
3) planowanie i podejmowanie wspólnych działań.
- Organy przedszkola podejmują decyzje i działania w ramach swoich kompetencji zgodnie z przepisami prawa i przyjętymi regulaminami.
- Spory pomiędzy radą pedagogiczną a radą rodziców rozstrzyga dyrektor poprzez:
1) wysłuchanie każdej z zainteresowanych stron;
2) wyjaśnienie istoty nieporozumień;
3) podjęcie decyzji rozstrzygającej.
- W sprawach nierozstrzygniętych przez dyrektora strony mogą zwracać się, w zależności od przedmiotu sporu, do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Rozstrzygnięcie organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
Rozdział 4
Organizacja pracy przedszkola
- 17
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku.
- Zasady doboru dzieci do oddziału powinny uwzględniać potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia, a także stopień i rodzaj niepełnosprawności.
- Liczba miejsc w przedszkolu wynosi 125.
- Przedszkole prowadzi 5 oddziałów.
- Liczba dzieci w oddziale nie przekracza 25.
- Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli w zależności od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
- 18
- Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza jest prowadzona na podstawie programu wychowania przedszkolnego Nasze Przedszkole autorstwa M. Kwaśniewskiej i W. Żaby- Żabińskiej uwzględniającego podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- Do realizacji zadań statutowych placówka posiada 4 sale zajęć, salę gimnastyczno-rekreacyjną wyposażoną w sprzęt, zabawki i pomoce dydaktyczne dostosowaną do cech n rozwojowych i psychofizycznych dzieci 3-letnich (dodatkowy 5 oddział utworzony od roku szkolnego 2016/2017 – do nadal), szatnię, łazienki, kuchnię, szatnię dla personelu, gabinet dyrektora i intendenta oraz plac zabaw z urządzeniami terenowymi.
- 19
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowywany przez dyrektora przedszkola.
- Sposób opracowania i zatwierdzania arkusza organizacji przedszkola na dany rok szkolny określają odrębne przepisy.
- 20
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez radę pedagogiczną i dyrektora przedszkola z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele ustalają szczegółowy rozkład dla swojego oddziału z możliwością zmiany z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Ramowy rozkład dnia każdego oddziału określa czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Nauczyciele ustalają tygodniowy rozkład zajęć dla dzieci 5- 6 letnich i 3- 4 letnich.
- 21
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.
- W okresie ferii zimowych i przerw świątecznych organizację działalności przedszkola ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z rodzicami.
- Przedszkole czynne jest 11 godzin dziennie, od godziny 6.00 do godziny 17.00.
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana jest codziennie od godziny 8.30 do godziny 13.30. ustalona przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola, w uzgodnieniu z radą rodziców.
- W uzasadnionych przypadkach na wniosek rodziców czas przeznaczony na realizację podstawy programowej poszczególnych oddziałów może być przesunięty w czasie, ale nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie.
- Informacje o terminach przerwy w pracy przedszkola, dziennych rozkładach dnia i czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej umieszcza się na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej przedszkola.
- 22
- Rekrutacja do przedszkola prowadzona jest w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- W przypadku większej liczby kandydatów niż liczba wolnych miejsc, w pierwszej kolejności brane są pod uwagę kryteria ustawowe Ministerstwa Edukacji Narodowej i kryteria lokalne ustalone przez Radę Miejską w Zawierciu.
- Dyrektor może dokonywać przyjęć do przedszkola w trakcie całego roku szkolnego w miarę posiadanych miejsc.
- Dziecko może być skreślone z listy dzieci przyjętych do przedszkola:
1) na podstawie decyzji dyrektora podjętej w uzgodnieniu z radą pedagogiczną w przypadku nieprzestrzegania regulaminu przedszkola (nie dotyczy dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne);
2) z powodu niezgłoszenia się nowo przyjętego dziecka w terminie do dnia 30 września, jeśli rodzice nie powiadomią w formie pisemnej dyrektora o przyczynie nieobecności dziecka;
3) z powodu niezgłoszenia się nowo przyjętego dziecka w terminie 30 dni od dnia podpisania umowy w czasie roku szkolnego, jeśli rodzice nie powiadomią w formie pisemnej dyrektora o przyczynie nieobecności dziecka.
Rozdział 5
Zasady odpłatności za przedszkole
- 23
- Pobyt dziecka w przedszkolu do 5 godzin dziennie jest bezpłatny w zakresie realizowania podstawy programowej.
- Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia są ustalone przez organ prowadzący.
- 24
- Przedszkole zapewnia możliwość korzystania z trzech posiłków.
- Przerwa między posiłkami nie powinna przekraczać 3 godzin.
- Warunki korzystania z wyżywienia, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala organ prowadzący przedszkole- Gmina Zawiercie.
- Koszty wyżywienia dziecka w pełni pokrywane są przez rodziców, w rozliczeniu miesięcznym, w terminie do 20 dnia każdego miesiąca.
Rozdział 6
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
- 25
- W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz innych pracowników niebędących nauczycielami.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i pozostałych pracowników określają odrębne przepisy.
- 26
- Do zadań nauczyciela należą w szczególności:
1) zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom podczas zajęć dydaktycznych, wycieczek, wyjazdów, uroczystości;
2) przebywanie z dziećmi w trakcie zajęć dydaktycznych;
3) dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt przedszkola;
4) zapewnienie higienicznych warunków pracy;
5) zapewnienie właściwej opieki podczas wyjścia poza teren przedszkola (jeden nauczyciel zapewnia opiekę grupie liczącej nie więcej niż 15 dzieci).
- Nauczyciel współpracuje z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania, m.in.:
1) informuje rodziców o realizowanych zadaniach wynikających z programu wychowania przedszkolnego, planów pracy oraz programów przyjętych przez Radę Pedagogiczną przedszkola.
2) udziela rodzicom rzetelnych informacji o postępie, rozwoju i zachowaniu dziecka;
3) ustala z rodzicami wspólne kierunki działań wspomagających rozwój i wychowanie dzieci, w szczególności dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych
4) udostępnia rodzicom wytwory działalności dzieci (prace plastyczne, ćwiczenia na kartach pracy i inne).
- Planuje i prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną w oparciu o wybrany program wychowania przedszkolnego oraz odpowiada za jej jakość, m.in.:
1) tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania;
2) dąży do pobudzania aktywności dzieci we wszystkich sferach ich rozwoju: społecznej, emocjonalnej, ruchowej i umysłowej;
3) wspiera rozwój aktywności dziecka nastawionej na poznanie samego siebie oraz otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturowej i przyrodniczej;
4) stosuje zasadę indywidualizacji pracy, uwzględniając możliwości i potrzeby każdego dziecka;
5) stosuje elementy nowoczesnych, aktywizujących elementów metod pracy;
6) realizuje zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania dzieci.
- Prowadzi obserwacje pedagogiczne dzieci 3,4,5 i 6-letnich, mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci:
1) dokumentuje indywidualny rozwój dziecka we wszystkich sferach aktywności;
2) prowadzi pracę wyrównawczo – kompensacyjną;
3) współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inne formy pomocy;
4) przeprowadza diagnozę dziecka 6-letniego w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej;
5) dokonuje analizy gotowości szkolnej dziecka i wydaje stosowną informację rodzicom w terminie do 30 kwietnia danego roku szkolnego.
- Prowadzi dokumentację zajęć zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 27
- Nauczyciel ma prawo do wyboru programu wychowania przedszkolnego, który przedstawia dyrektorowi.
- Nauczyciel ma prawo do opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego.
- 28
Nauczyciel jest zobowiązany systematycznie podnosić swoją wiedzę i umiejętności poprzez:
1) udział w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego;
2) samokształcenie;
3) pomoc merytoryczną ze strony dyrektora, nauczyciela metodyka i innych specjalistów;
4) wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami;
5) aktywny udział w naradach szkoleniowych rady pedagogicznej.
- 29
- Pracownicy niebędący nauczycielami zatrudnieni w Przedszkolu to:
1) intendent,
2) pomoc nauczyciela;
3) kucharka
4) pomoc kuchenna;
5) konserwator
Ad1.Do obowiązków intendenta należy:
1) Zakupywanie potrzebnych produktów spożywczych o wysokiej jakości i ważnym terminie przydatności do spożycia, właściwe ich przechowywanie w magazynie oraz wydawanie szefowej kuchni zgodnie z raportem żywieniowym.
2) Uczestniczenie w planowaniu i układaniu jadłospisu.
3) Przestrzeganie norm żywieniowych.
4) Nadzorowanie sporządzania i porcjowania posiłków w kuchni.
5) Sporządzanie dziennych raportów żywieniowych.
6) Prowadzenie na bieżąco kart ilościowo – wartościowych.
7) Sporządzanie miesięcznych rozliczeń ilościowo – wartościowych magazynu żywnościowego i uzgadnianie ich z księgowością.
8) Codziennie wywieszanie jadłospisu na tablicy informacyjnej dla rodziców.
9) Utrzymywanie czystości i porządku w magazynach żywnościowych zgodnie
z przepisami sanitarnymi i bhp.
10) Odpowiadanie za właściwe przechowywanie produktów żywnościowych za ich jakość i termin przydatności do spożycia.
11) Przestrzeganie wykorzystania stawki żywieniowej bez przekroczeń.
12) Dokonywanie terminowych rozliczeń u Głównego Księgowego Miejskiego Zespołu Obsługi Ekonomiczno – Administracyjnej Szkół i Przedszkoli w Zawierciu.
13) Prowadzenie rejestru procesów produkcyjnych.
14) Prowadzenie arkusza oceny i odbioru dostaw.
15) Prowadzenie arkusza monitorowania temperatury i wilgotności
16) Używanie sprzętu i urządzeń zgodnie z instrukcją i przeznaczeniem.
17) Przestrzeganie, przepisów bhp, przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych.
18) Zgłaszanie dyrektorowi zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola.
19) Dbanie o mienie przedszkola, chronienie informacji, których ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne.
20) Stosować się do zakazu opuszczania przedszkola w czasie pracy bez zezwolenia dyrektora.
21) Przestrzegać zasady bezpieczeństwa obowiązujące na stanowisku intendenta.
22) Wykonywanie innych prac wynikających z potrzeb placówki zleconych przez dyrektora.
Ad 2.Do obowiązków pomocy nauczyciela należy:
1) Utrzymywanie porządku i czystości w przydzielonych pomieszczeniach oraz na terenie posesji przedszkola.
2) Codzienne odkurzanie wykładzin, czyszczenie podłóg, wycieranie kurzu z półek, szafek, parapetów, zabawek ,czyszczenie toalet za pomocą środków dezynfekujących, usuwanie pajęczyn ze ścian i sufitów, opróżnianie koszy, wietrzenie pomieszczeń w czasie nieobecności dzieci.
3) Estetyczne podawanie posiłków (talerzyki, serwetki, kubki).
4) Rozstawianie naczyń przed posiłkami, pomoc dzieciom w spożywaniu posiłków, sprzątanie naczyń i stolików po posiłkach.
5) Raz w miesiącu pastowanie i froterowanie podłóg w przydzielonych pomieszczeniach.
6) Pranie pościeli, ręczników, firan i zasłon.
7) Używanie czystej odzieży ochronnej podczas wykonywania swoich obowiązków (białe fartuchy podczas wydawania posiłków, kolorowe fartuchy podczas prac porządkowych).
8) Dbanie o sprzęt, pozostawienie go w czystości i używalności.
9) Dbanie o czystość zabawek, pomocy, szafek.
10) Używanie sprzętu i urządzeń zgodnie z instrukcja i przeznaczeniem.
11) Pomoc nauczycielce w organizacji zajęć z dziećmi i porządkowanie stanowiska pracy po zajęciach w miarę potrzeby.
12) Pomoc nauczycielce w sprawowaniu opieki nad dziećmi w miarę potrzeby.
13) Zapewnienie pomocy dziecku podczas zabaw, posiłków, przygotowywania do odpoczynku, zabiegów higienicznych.
14) Czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w czasie ich pobytu w placówce oraz na terenie posesji przedszkola.
15) Pomoc nauczycielce w sprawowaniu opieki nad dziećmi w czasie spacerów, wycieczek dla zapewnienia bezpieczeństwa dzieci.
16) Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób jak najbardziej efektywny.
17) Przestrzeganie, przepisów BHP, przeciwpożarowych, terminowe wykonywanie badań okresowych
18) Zgłaszanie dyrektorowi zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola.
19) Dbanie o mienie przedszkola, chronienie informacji, których ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne.
20) Stosowanie się do zakazu opuszczania przedszkola w czasie pracy bez zezwolenia dyrektora.
21) Po zakończonej pracy należy wyłączyć źródło energii elektrycznej, wody i zabezpieczyć pomieszczenia przed włamaniem.
22) Dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
23) Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na stanowisku pomocy nauczyciela.
24) Wykonywanie innych prac wynikających z potrzeb placówki zleconych przez dyrektora.
Ad 3.Do obowiązków kucharki należy:
1) Utrzymywanie porządku i czystości w pomieszczeniach kuchennych zgodnie
z przepisami sanitarnym i BHP.
2) Pobieranie artykułów żywnościowych zgodnie z raportem żywieniowym.
3) Organizowanie pracy personelu kuchni.
4) Przygotowywanie posiłków zgodnie z jadłospisem, normami żywieniowymi
i sanitarnymi.
5) Uczestniczenie w planowaniu i układaniu jadłospisu.
6) Przestrzeganie norm żywieniowych.
7) Dezynfekowanie stołów sprzętu i podłóg środkami dezynfekującymi.
8) Używanie sprzętu i urządzeń zgodnie z instrukcja i przeznaczeniem.
9) Dbanie o jakość wydawanych posiłków oraz porcjowanie ich zgodnie z zalecaną gramaturą.
10) Dbanie o czystość naczyń (nadzorowanie wyparzania ich po każdym posiłku).
11) Mycie i dezynfekcja pomieszczeń kuchennych, WC, szafek na odzież.
12) Używanie czystej odzieży ochronnej (biały fartuch, czepek) podczas wykonywania codziennych obowiązków.
13) Dbanie o zabezpieczenie apteczki w kuchni w potrzebne leki i artykuły sanitarne.
14) Odpowiadanie za właściwe przechowywanie produktów żywnościowych za ich jakość i termin przydatności spożycia.
15) Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób jak najbardziej efektywny.
16) Przestrzeganie, przepisów BHP przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych.
17) Zgłaszanie dyrektorowi zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola.
18) Dbanie o mienie przedszkola, chronienie informacji, których ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne.
19) Stosowanie się do zakazu opuszczania przedszkola w czasie pracy bez zezwolenia dyrektora.
20) Po zakończonej pracy należy wyłączyć źródło energii elektrycznej, gazowej, wody i zabezpieczyć pomieszczenia przed włamaniem.
21) Informowanie dyrektora o zauważonych niedociągnięciach w pracy personelu, względnie o nadużyciach (wynoszenie artykułów żywnościowych, naczyń lub środków czystości).
22) Przestrzegać zasady bezpieczeństwa obowiązujące na stanowisku kucharza.
23) Wykonywanie innych prac wynikających z potrzeb placówki zleconych przez dyrektora.
Ad 4.Do obowiązków pomocy kucharki należy:
1) Dbanie o porządek i czystość w pomieszczeniach kuchennych, zgodnie
z przepisami sanitarnymi i BHP
2) Pomoc w przygotowywaniu posiłków z godnie z jadłospisem, normami żywieniowymi i sanitarnymi.
3) Przestrzeganie norm żywieniowych.
4) Dezynfekowanie stołów, sprzętu, podłóg i toalet środkami dezynfekującymi.
5) Używanie sprzętu i urządzeń zgodnie z instrukcja i przeznaczeniem
6) Pomoc w wydawaniu posiłków oraz porcjowaniu jej zgodnie z zalecaną gramaturą
7) Dbanie o czystość naczyń (wyparzanie ich po każdym posiłku)
8) Mycie i dezynfekowanie pomieszczeń kuchennych, WC, szafek na odzież
9) Dbanie o właściwe segregowanie odpadów i wynoszenie ich w wyznaczone miejsce
10) Używanie czystej odzieży ochronnej (biały fartuch, czepek, zapaska) podczas wykonywania codziennych obowiązków
11) Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób jak najbardziej efektywny.
12) Przestrzeganie, przepisów BHP przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych
13) Zgłaszanie dyrektorowi zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników lub przynieść szkody w mieniu przedszkola.
14) Dbanie o mienie przedszkola, chronienie informacji, których ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne
15) Stosowanie się do zakazu opuszczania przedszkola w czasie pracy bez zezwolenia dyrektora.
16) Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na stanowisku pomocy kuchennej.
17) Wykonywanie innych prac wynikających z potrzeb placówki zleconych przez dyrektora.
Ad 5.Do obowiązków konserwatora należy:
1.) Utrzymanie czystości i porządku wokół przedszkola i na jego posesji: koszenie trawy, przycinanie żywopłotu, zgrabianie liści, codzienne zbieranie śmieci i gałęzi z ogrodu przedszkolnego, w okresie zimy odśnieżanie dojścia do przedszkola i przyległych chodników oczyszczanie schodów ze śniegu i lodu
2.) Wykonywanie prac konserwacyjnych, prac malarskich i rozliczanie się z pobranych materiałów.
3.) Używanie sprzętu i urządzeń zgodnie z instrukcją obsługi i przeznaczeniem.
4.) Przestrzeganie, przepisów przeciw pożarowych, wykonywanie badań okresowych.
5.) Zgłaszanie dyrektorowi zauważonych uszkodzeni niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola.
6.) Dbanie o mienie przedszkola, chronienie informacji, których ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne.
7.) Stosowanie się do zakazu opuszczania przedszkola w czasie pracy bez zezwolenia dyrektora.
8.) Po zakończonej pracy należy wyłączyć źródło energii elektrycznej, zabezpieczyć pomieszczenia przed włamaniem
9.) Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób jak najbardziej efektywny.
10.) Dbanie o estetyk i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
11.) Strzec mienia przedszkola.
12.) Wykonywanie innych prac wynikających z potrzeb placówki zleconych przez
- W przedszkolu mogą być tworzone inne stanowiska pracy, niewymienione w ust. 1, jeżeli zaistnieje potrzeba wynikająca ze zmian organizacyjnych lub poszerzenia samodzielności placówki przez organ prowadzący przedszkole.
- Pracownicy niebędący nauczycielami zobowiązani są do współdziałania z nauczycielami i wspomagania ich w realizacji zadań wychowawczo-opiekuńczych dla dobra dziecka.
- Szczegółowy zakres czynności dla poszczególnych stanowisk pracy ustala dyrektor przedszkola, kierując się organizacją i potrzebami placówki zapisanymi w odrębnych przepisach
- Każdy pracownik zobowiązany jest do:
1) dbałości o mienie przedszkola;
2) współpracy z innymi pracownikami, dbania o dobrą atmosferę pracy;
3) przestrzegania przepisów bhp i dyscypliny pracy;
4) powiadamiania dyrektora o wszelkich zauważonych nieprawidłowościach związanych z działalnością przedszkola;
5) przechowywania przedmiotów zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu w miejscu niedostępnym dla dzieci.
- 30
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy służbowej, do nieujawniania danych stanowiących dobra osobiste dzieci i ich rodziców.
Do obowiązków nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola należy:
- zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno – wychowawczej oraz odpowiedzialność za jej jakość,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz udokumentowanie tych obserwacji,
- współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną
Rozdział 7
Prawa i obowiązki rodziców
- 31
- Rodzice mają w szczególności prawo do:
1) znajomości zamierzeń pracy wychowawczo-dydaktycznej umieszczanych w holu przedszkolu
2) rzetelnej informacji o dziecku i jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie;
3) pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
4) uzyskiwania informacji podnoszących ich wiedzę psychologiczno-pedagogiczną w ramach pedagogizacji rodziców;
5) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola;
6) wnioskowania do dyrektora o zorganizowanie na terenie przedszkola zajęć dodatkowych;
7) otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej zgodnie z potrzebami dziecka i rodziców;
8) udziału w organizowanych przez przedszkole zajęciach otwartych, uroczystościach, zgodnie z obowiązującym harmonogramem i kalendarzem imprez;
9) wyrażania opinii na temat sposobu organizacji i prowadzenia żywienia oraz ramowego rozkładu dnia.
- Na rodzicach dzieci uczęszczających do przedszkola spoczywa obowiązek:
1) udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie;
2) zapewnienia dzieciom 6-letnim regularnego uczęszczania na zajęcia;
3) uczestniczenia w zebraniach ogólnych i grupowych;
4) regularnego kontaktowania się z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
5) terminowego regulowania należności za korzystanie z wychowania przedszkolnego powyżej bezpłatnego czasu zgodnie z wysokością opłaty ustaloną uchwałą Rady Miasta;
6) usprawiedliwiania nieobecności dzieci na zajęciach edukacyjnych (tylko dzieci realizujących obowiązkowe przygotowanie przedszkolne) w terminie do 7 dni, ustnie, telefonicznie, pisemnie lub zaświadczeniem lekarskim.
- Współpraca z rodzicami może przebiegać w następujących formach:
1) uczestnictwo w 3 zebraniach: w ogólnym zebraniu rodziców, zebraniu podsumowującym pracę I półrocza oraz zebraniu kończącym rok szkolny,
2) zebrania grupowe organizowane przez nauczycieli, 3 razy w roku;
3) zajęcia otwarte organizowane wg harmonogramu;
4) wycieczki, uroczystości przedszkolne organizowane wg harmonogramu;
5) konsultacje indywidualne wg dni i godzin ustalonych przez nauczycieli
6) informacje umieszczane na tablicy ogłoszeń, stronie internetowej przedszkola;
7) codzienne kontakty z rodzicami wynikające z bieżących potrzeb.
Rozdział 8
Prawa i obowiązki dziecka
- 32
- Do Przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat, w szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku, w którym kończy 9 lat.
- Dzieci 6-letnie mają obowiązek odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
- Dziecko ma prawo do:
1) podmiotowego i życzliwego traktowania;
2) akceptacji takim, jakie jest;
3) indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju;
4) kontaktów z dziećmi i dorosłymi;
5) zabawy i wyboru towarzyszy zabaw;
6) wypoczynku, jeśli jest zmęczone;
7) zdrowego, urozmaiconego jedzenia;
8) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności osobistej.
- W przedszkolu obowiązuje „Kodeks przedszkolaka” ustalony z dziećmi. Obowiązkiem dziecka jest:
1) przestrzegać wspólnie ustalonych zasad i norm postępowania w grupie;
2) szanować godność swoją i innych;
3) dbać o bezpieczeństwo swoje i innych;
4) troszczyć się o wspólne dobro, wygląd i estetykę sali;
5) uczestniczyć w zajęciach, pracować nad własnym rozwojem.
Rozdział 9
Przepisy końcowe
- 33
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 34
- Przedszkole jest jednostką budżetową.
- Zasady gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
- Obsługę finansowo-księgową przedszkola prowadzi Miejski Zespół Obsługi Ekonomiczno- Administracyjnej Szkół i Przedszkoli w Zawierciu.
- W sprawach nieuregulowanych statutem mają zastosowanie przepisy ogólne ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty i akty wykonawcze do ustawy.
Rada Pedagogiczna zatwierdziła opracowany przez Zespół Statut i wprowadziła go do użytku służbowego Uchwałą nr 11/2017/2018 z dnia 13 listopada 2017r.
Traci moc Statut z dnia 12 września 2016 roku.